Consultanta Mediu

Banga Eco Counseling are competențe pe toate palierele de consultanță de mediu.

Ce este un Audit de Mediu?

Auditul de Mediu este un proces esențial în evaluarea modului de conformare cu legislația, cu principiile de business și cu procedurile interne.

Etapele unui proces de Audit de Mediu sunt etapele standard în cadrul unui proces de audit:

planificarea / stabilirea obiectivelor auditului

colectarea datelor

analizarea și evaluarea datelor

stabilirea remedierilor și a priorităților pentru conformare și întocmirea de recomandări

implementarea recomandărilor.

Diferențierea în Auditului de Mediu este dată de tipul de documente solicitate:

documente specifice pentru Auditul deșeurilor în vederea gestionării deșeurilor

evidențe (AFM, ANPM, APM Local)

raportări către autorități

contracte încheiate cu colectorii de deșeuri, cu organizații care implementează răspunderea extinsă a producătorului – OIREP

înregistrări la Agențiile de Mediu

documente contabile și extra contabile de stocuri ambalaje

deșeuri

documentație sistem depozit ambalaje de transport etc.

La ce folosește Auditul de Mediu?

Un Audit de Mediu ajută la identificarea, asumarea și corectarea, dacă este cazul, a anumitor procese, tehnici și metode printr-un proces sistematic, documentat și obiectiv, care devine ulterior un instrument de management de mediu.

Auditul de Mediu este esențial și în contextul începerii unei colaborări de lungă durată cu o companie de consultanță de mediu, care asigură răspunderea cu conformarea legislativă pe zona de protecția mediului, deoarece numai în acest fel compania ta va știi exact ce obligații de mediu are și cum trebuie acestea tratate.Solicită o întâlnire

Cum te ajută Banga Eco Counseling?

Dacă ești o firmă care generează deșeuri, produce sau importă produse ambalate, care are obligația de a avea autorizație de mediu și să facă raportări către autoritățile de mediu, Banga Eco Counseling poate efectua atât audituri de mediu pe întregul palier de responsabilități (management deșeuri, obligații AFM, acte de reglementare, raportări către autorități și corectitudinea acestora) cât și audituri parțiale doar pe un anumit segment din cele enumerate.

Mai mult, Banga Eco Counseling se implică în implementarea eventualelor măsuri rectificative pe care, desigur, le propune ținând cont de eficiența de costuri la nivelul companiei tale și urmărește procesul de implementare pâna la final, urmat de un raport de conformitate.

În ultimii ani, acest tip de audit de mediu de terță parte este preferat de multe companii în dorința lor de a se asigura că la fel, ca și in domeniul comercial, fiscal, se aliniază complet atât cu legislația, cât și cu cerințele stakeholder-ilor.

Responsabilitatea socială a companiilor…

Ce este ESG?

Responsabilitatea Socială a Companiilor este un concept relativ nou în terminologia și practica companiilor din Romania și face referire la implicarea acestora în îmbunătățirea comunității în care activează (acțiuni care vizează protecția mediului înconjurător, proiecte menite să îmbunătățească mediul de viață și de lucru al angajaților, activități filantropice, inițiative din sfera educațională / de cercetare etc.).

La ce folosește ESG?

În urma apariției Directivei UE 95/2014, transpusă în legislația noastră prin Ordinul nr. 1938/2016, care obligă companiile de interes public ce au peste 500 de angajați să publice informații ce țin de impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător si în societate, o mare parte din companiile multinaționale și firmele mari românești au început să-și dezvolte o cultură proprie de responsabilitate socială.

Cum te ajutăm ?

Dacă ești o companie cu peste 500 de angajați și ai un impact mare asupra mediului înconjurător și în comunitate, poți apela cu încredere la un consultant de mediu din cadrul companiei noastre. Banga Eco Counseling își propune familiarizarea partenerilor săi cu acțiunile de responsabilitate socială, oferindu-le o viziune complexă asupra implementării de strategii ESG.

Compania ta importă sau produce bunuri care se adresează pieței din România? Lasă sarcina obligațiilor AFM în grija noastră.

Ce sunt Obligațiile Fondului pentru Mediu?

Obligațiile la Fondul pentru mediu reunesc o serie de taxe și contribuții pe care societățile au obligația să le achite către Administrația Fondului pentru Mediu, fie pentru neîndeplinirea unor obligații (cum ar fi reciclarea deșeurilor de ambalaje, colectarea deșeurilor electrice și electronice etc.), fie pentru asumarea principiului “poluatorul plătește” (cum ar fi ecotaxa pentru pungile de plastic, taxa pentru emisii în atmosferă etc.).

Obligațiile la Fondul pentru mediu sunt reglementate în principal prin O.U.G 196/2005 privind Fondul pentru Mediu și prin  ORDIN Nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul a contribuțiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu, cu modificările și completările ulterioare.

Obligațiile la Fondul pentru Mediu pot reprezenta o componentă financiară majoră în activitatea unei companii și trebuie abordată atât din perspectiva fiscală cât și de protecție a mediului. O astfel de abordare specifică, de nișă, poate fi realizată numai de către specialiști de mediu.

Cui se adresează Obligațiile Fondului pentru Mediu?

În principiu, orice societate care este producătoare, fabricantă, distribuitoare, importatoare, achizitor intracomunitar sau posesoare de marcă proprie, indiferent de industrie, are obligații la Fondul pentru Mediu.

Cele mai des întâlnite obligații pe care o companie le are către Administrația Fondului pentru Mediu sunt:

Obligația de declarare și îndeplinire a obiectivelor de valorificare/reciclare (60% din totalul ambalajelor puse pe piață în decursul unui an) a ambalajelor puse pe piața națională și a deșeurilor de ambalaje. Această obligație o are orice companie care introduce pe piața națională produse ambalate prin: import, achiziții intracomunitare, producție de produse pe piața națională, producție de ambalaje de desfacere, supra-ambalare, dare spre închiriere a ambalajelor și deținere de marcă proprie.

Obligația de declarare și îndeplinire a obiectivelor de declarare și colectare a echipamentelor electrice și electronice puse pe piață (operatorul economic trebuie să asigure o rata de colectare a deșeurilor din astfel de echipamente de: minim 45% (din cantitatea de echipamente pusa de el pe piață) începând cu ianuarie 2020, și de minim 65% începând cu anul 2021).

Obligația de declarare și îndeplinire a obiectivelor de valorificare/reciclare a bateriilor și acumulatorilor (B&A).

Obligația de declarare, colectare și valorificare la introducerea pe piața naţională a anvelopelor noi și/sau uzate destinate reutilizării.

Obligația de declarare și plata contribuției de 0,3 lei/kg aplicată uleiurilor (taxa este datorată de operatorii economici care introduc pe piața națională uleiuri pe bază minerală, semi sintetice, sintetice, cu sau fără adaosuri și se aplică o singură dată acestor cantități.

Obligația de declarare a substanțelor clasificate ca fiind periculoase pentru mediu și plata contribuției de 2% din valoarea acestora către Fondul pentru Mediu.

Obligația de declarare și plata ecotaxei în valoare de 0,15 lei/bucata pentru introducerea pe piața naţională de pungi şi sacoşe fabricate din materiale obținute din resurse neregenerabile.

Obligațiile identificate se raportează și se achită (daca este cazul) lunar, trimestrial sau anual, în funcție de tipul obligației, prin intermediul  unui program pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu, sub forma unei declarații care se completează și se depune pana pe data de 25 ale lunii pentru luna anterioară (sau perioada anterioară). În cazul nedepunerii la termen, sancțiunea este intre 1.000 – 5.000 lei.

Evidența gestiunii deșeurilor este obligatorie pentru orice tip de companie. Externalizează-ți serviciul către consultantul de mediu Banga Eco Counseling!

Ce presupune gestiunea deșeurilor?

Gestiunea deșeurilor începe cu momentul identificării categoriilor de deșeuri generate de o societate, continua cu evidențe lunare, raportări anuale, predarea deșeurilor către colectori autorizați pentru transport, depozitare, tratare și reciclare a deșeurilor, cu scopul de a reduce efectul lor nociv asupra sănătății și a mediului, precum și valorificarea unor resurse prin reutilizarea părților recuperabile.

Gestiunea corespunzătoare a deșeurilor trebuie derulată de persoane instruite în acest sens (responsabil de mediu), iar în cazul societăților a căror activitate necesită autorizare din partea autorităților de mediu, este obligatoriu prin lege ca persoana care se ocupă de gestionarea deșeurilor sa dețină cursuri de specialitate.

Activitatea de gestiune a deșeurilor este reglementată pe teritoriul României de Legea nr. 211/2011 și de HG 856/2002.

Cui se adresează?

Gestiunea deșeurilor este o activitate pe care orice societate trebuie să o deruleze deoarece din activitatea proprie rezulta deșeuri.

Aceasta activitate, în funcție de industrie și de anvergura companiei, poate fi o activitate mai simplistă sau una foarte complexă, însă, cu siguranță este una foarte importantă din perspectiva penalităților pe care o societate le poate plăti în cazul neconformării.

O societate generatoare de deșeuri este responsabilă pentru întregul flux al deșeului, de la generare până la încetarea statutului de deșeu.

În plus, societățile autorizate pentru colectarea deșeurilor, au răspunderi suplimentare privind gestionarea deșeurilor și anume evidențe și raportări specifice, precum:

Evidențe și raportări pe zona de deșeuri de baterii și acumulatori portabili (B&A)

Evidențe și raportări pe zona de deșeuri de echipamente electrice și electronice

Evidențe și raportări pe zona de anvelope uzate

Evidențe și raportări pe zona de uleiuri uzate (minerale si sintetice)

Evidențe și raportări specifice pentru orice alte deșeuri periculoase si nepericuloase colectate.

Sancțiuni managementul deșeurilor

În conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte”, costurile operaţiunilor de gestiune a deşeurilor se suportă de către producătorul de deşeuri sau după caz, de deţinătorul actual ori anterior al deşeurilor.

Responsabilitatea pentru gestiunea deșeurilor

Producătorii și deținătorii de deșeuri persoane juridice sunt obligați să încadreze fiecare tip de deșeu generat din propria activitate.

Pentru asigurarea unui grad înalt de valorificare, producătorii de deșeuri și deținătorii de deșeuri sunt obligați să colecteze separat cel puțin următoarele categorii de deșeuri: hârtie, metal, plastic și sticlă.

Producătorul de deşeuri sau, după caz, orice deţinător de deşeuri are obligaţia de a efectua operaţiunile de tratare sau de a transfera aceste operaţiuni unui operator economic autorizat care desfăşoară activităţi de tratare a deşeurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deşeurilor.

Nerespectarea acestor dispozitii se sanctioneaza cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei.

Persoanele juridice care deţin autorizaţie/autorizaţie integrată de mediu au obligaţia să desemneze o persoană, din rândul angajaţilor proprii, care să urmărească şi să asigure îndeplinirea obligaţiilor de mediu sau să delege această obligaţie unei terţe persoane.

Încălcarea acestor dispoziții de către persoanele juridice se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei.